top of page
Zoeken
  • vanackeleyenm

Je sportprestaties verbeteren door sportdranken. Waar moet je op letten?


Tijdens het sporten verliest je lichaam vocht en verbruikt het energie. Het is echter afhankelijk van de intensiteit van de inspanning en de omstandigheden waarin je sport of je energie en vocht tijdens de inspanning moet aanvullen. Sportdranken zijn een makkelijke en snelle manier om zowel vocht als energie aan te vullen. Er zijn verschillende sportdranken op de markt verkrijgbaar, maar welke moet je nu kiezen? En is het eigenlijk wel nodig om een sportdrank te gebruiken? Je leest er meer over in deze blog!

Waarom een sportdrank?

Tijdens het sporten verlies je mineralen en vocht. Dit gebeurt door te zweten en door je ademhaling. Wanneer je meer dan 2% van je lichaamsgewicht aan vocht verliest (voor een vrouw van 70kg is dat dus 1,4 kg vocht), kunnen je sportprestaties achteruit gaan. Hoeveel vocht je tijdens het sporten verliest is erg afhankelijk van de persoon en bijvoorbeeld de weersomstandigheden. Met warm weer verlies je over het algemeen meer vocht dan in de kou. Ook verbruik je energie tijdens het sporten. Je lichaam heeft een voorraad energie in de vorm van glycogeen opgeslagen in de spieren. Tijdens intensieve inspanning gebruikt je lichaam deze energie om te kunnen blijven sporten met dezelfde intensiteit. Je lichaam heeft voor ongeveer 60-90 minuten genoeg energie op voorraad. Sport je langer dan 60-90 minuten, dan doe je er goed aan om ook tijdens de inspanning energie aan te vullen. Zowel vocht, mineralen en energie, kun je aan vullen met een sportdrank.

Verschillende soorten sportdrank

Een sportdrank is over het algemeen een combinatie van vocht, mineralen en koolhydraten. Er zijn veel verschillende soorten sportdranken en we kunnen ze onderverdelen in drie categorieën.

Hypertone sportdrank

Een hypertone sportdrank staat ook wel bekend als een energiedrank. Hypertoon wil zeggen dat het aantal deeltjes in de drank groter is dan het aantal deeltjes in het bloed. Doordat de sportdrank meer deeltjes bevat dan het bloed, is de opname van de suikers en het vocht lager. Je lichaam wilt namelijk de concentratie deeltjes in het bloed zoveel mogelijk gelijk houden en wil niet alle deeltjes koolhydraten in een keer in het bloed laten komen. Een hypertone sportdrank is dus niet de beste manier om je vocht en energie op de snelst mogelijke manier aan te vullen. Daarnaast bevat een hypertone sportdrank veel suikers, namelijk meer dan 40 gram koolhydraten (suikers) per 500 ml. Bij recreatieve sporters komt het niet snel voor dat ze zulke grote hoeveelheden koolhydraten in een korte tijd binnen moeten krijgen. Een hypertone sportdrank kunnen de meeste sporters dan ook beter laten staan. Daarnaast kan die grote hoeveelheid suikers ook voor misselijkheid of darmklachten zorgen en levert het de nodige calorieën.

Isotone sportdrank

Bij een isotone sportdrank zijn het aantal deeltjes van de drank ongeveer gelijk aan het aantal deeltjes in het bloed. De opname van vocht en koolhydraten loopt hierdoor soepel en snel. Een isotone sportdrank bevat tussen de 20 en 40 gram koolhydraten per 500ml. Dit is een goede optie voor als je zowel energie als vocht wilt aanvullen tijdens het sporten. Een isotone sportdrank is ideaal voor intensievere sporters die voor meer dan 60-90 minuten sporten.

Hypotone sportdrank

Een hypotone sportdrank bevat minder deeltjes dan het aantal deeltjes in het bloed. Hypotone sportdranken of ORS worden vaak gebruikt om snel vocht aan te vullen. Ze bevatten weinig tot geen koolhydraten en leveren dus ook geen energie. Water of suikervrije sportdranken zijn voorbeelden van een hypotone sportdrank. Een hypotone drank is vaak prima te gebruiken voor inspanningen tot 90 minuten.


7 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page